Bez kontaktu, czyli bezpieczna komunikacja w szpitalu w czasach COVID-19 - Innergo
Aktualności

Bez kontaktu, czyli bezpieczna komunikacja w szpitalu w czasach COVID-19

Napisany przez 22 stycznia 2021 23 czerwca, 2021 No Comments

Bezpieczne środowisko pracy. To zagadnienie jeszcze nigdy nie miało tak dużego znaczenia jak w czasach pandemii Covid-19. Dotyczy ono szczególnie lekarzy, ratowników i pielęgniarek, którzy na co dzień opiekują się pacjentami w szpitalach i przychodniach. Działanie w tak trudnych warunkach wspomagają nowoczesne technologie. Rozwiązania Ascom pozwalają na skuteczny i bezpieczny przepływ informacji pomiędzy pacjentem a personelem medycznym bez konieczności kontaktu osobistego z osobami zainfekowanymi.

Błędy komunikacyjne kosztują szpitale w USA prawie 12 miliardów dolarów rocznie. To około 2% przychodów wszystkich tego typu placówek na świecie.[1] W dobie koronawirusa liczby te zapewne jeszcze wzrosną. Izby przyjęć i oddziały mierzą się z niespotykanym dotąd na taką skalę napływem pacjentów, którzy wymagają regularnej opieki z zachowaniem wyjątkowych środków ostrożności. Wzajemna i skuteczna komunikacja – ograniczająca kontakt twarzą w twarz – jest w tym przypadku kluczowym warunkiem sukcesu.

[1]  ECRI Institute (2014) Top 10 Health Technology Hazards for 2015 [online] available from www.ecri.org/2015hazards [12 February 2016]

Zdalny monitoring 

Odpowiednio zaprojektowane narzędzia i systemy mogą zdalnie i automatycznie monitorować temperaturę, saturację, tętno oraz inne kluczowe parametry życiowe pacjentów. Potrafią mierzyć je zdalnie nawet u kilku tysięcy osób jednocześnie, pozwalając na regularną kontrolę stanu zdrowia, z jednoczesnym zachowaniem bezpieczeństwa personelu medycznego.

Lekarze i pielęgniarki wyposażeni w specjalnie zaprojektowane i zintegrowane ze szpitalnymi systemami smartfony Ascom Myco 3 mogą zdalnie monitorować stan zdrowia wszystkich aktualnie przebywających na oddziale pacjentów – mówi Marcin Wysocki, Sales Director z INNERGO Systems, firmy, która jest partnerem  Ascom w Polsce. – Z osobami pozostającymi w izolatkach mogą komunikować się głosowo przy pomocy mobilnych urządzeń i  manipulatorów pełniących również funkcję przyzywową.

Kto pierwszy?

Zminimalizowanie bezpośredniego kontaktu, wygodna, bieżąca kontrola zdrowia pacjentów to niejedyna zaleta systemu Ascom. Rozwiązanie systematyzuje i priorytetyzuje także pracę na oddziałach intensywnej terapii. Wszystkie informacje o stanie pacjentów wyświetlane są w jednym miejscu, dzięki czemu personel wie, komu trzeba pomóc w pierwszej kolejności, a kto może poczekać na badanie czy reakcję trochę dłużej. Efekt? Zmniejszenie obciążenia personelu medycznego oraz szybsza reakcja na pogorszenie stanu zdrowia chorych.

System zbiera oraz przetwarza dane pochodzące z różnych źródeł i włącza je do dokumentacji pacjenta. Całość rozwiązania może być zintegrowana z systemami typu HIS w celu cyfryzacji oraz automatyzacji przepływu informacji. Pozwala na automatyczny scoring oraz wygodne filtrowanie danych według różnych kryteriów.

Izolacja domowa pod kontrolą

Pandemia jednak to nie tylko pacjenci wymagający leczenia w szpitalu. Wielu z nich wraca do zdrowia w warunkach domowych. Ascom umożliwia zdalny monitoring parametrów życiowych osób przebywających na kwarantannie. Oznacza to, że lekarz na bieżąco może obserwować stan pacjenta – jego temperaturę, saturację, tętno, a w razie pogorszenia parametrów od razu reagować i wysłać służby ratownicze.

Taką opcję opieki nad osobami leczącymi się w domu stosuje Szpital Del Mare w Neapolu – dodaje Marcin Wysocki z INNERGO Systems. – Pacjent otrzymuje kompletne rozwiązanie składające się ze smartfon Myco 3 i dwóch urządzeń monitorujących, które zabiera do domu. Wszystko podłączone jest do platformy Ascom Digistat WEB oraz zintegrowane ze szpitalnymi systemami informatycznymi.

Pandemia COVID-19 sprawiła, że wiele rozwiązań medycznych, które do tej pory wydawały się pieśnią przyszłości, zostało już teraz wdrożonych w opiece nad pacjentem. Sytuacja przyspieszyła decyzje i wdrożenia w wielu szpitalach, w których ogromną wagę przykłada się do opieki nad pacjentem oraz bezpieczeństwa personelu.

Nowoczesne technologie w czasach COVID-19 skutecznie wspierają działania służb medycznych i miejmy nadzieję, że będą coraz częściej dostępne również w Polsce.