Dla wielu pacjentów symbolem medycyny jest lekarz ze stetoskopem. Drugą rzeczą, która kojarzy im się ze wspomnianym lekarzem, to ich tzw. kartoteka pacjenta zawierająca wszelkie niezbędne informacje o stanie zdrowia i sposobie leczenia. Ale taki obraz staje się w wielu miejscach wspomnieniem przeszłości.
Cyfryzacja obiegu dokumentów staje się standardem
Elektroniczne zwolnienia lekarskie, e-recepty stały się powszechnym standardem. Impuls do dalszych zmian dała również pandemia COVID-19, która odkrywała słabe miejsca systemu opieki zdrowotnej, m.in. takie jak szybkie zarządzanie informacją o dostępności łóżek, a przede wszystkim o stanie zdrowia pacjentów.
Cyfrową rewolucję widać także w zakresie wspomnianej „karty pacjenta”. Coraz więcej informacji gromadzonych jest cyfrowo, co umożliwiło wdrożenie Internetowego Konta Pacjenta. Standarem staje zapisywanie informacji przez lekarza na komputerze. A informacje te gromadzone są w bazach danych. Wyobrażam sobie, że w przyszłości powstanie globalna „baza zdrowia”, w której dostępne będą wszystkie możliwe dane medyczne. To umożliwi lepsze „zarządzanie” naszym zdrowiem.
Ascom Digistat – jedno źródło informacji klinicznej
Od wielu lat realizujemy różnego rodzaju wdrożenia dla szpitali, przychodni i sieci klinik. W tym czasie szczegółowo poznaliśmy typowe potrzeby komunikacyjne dla tej branży oraz specyfikę projektów prowadzonych w środowisku publicznej i prywatnej służby zdrowia.
INNERGO we współpracy z firmą ASCOM dostarcza i wdraża system medyczny Ascom Digistat® – Intensive Care Unit (ICU) oraz Surgical Information System (SIS). Ascom Digistat® został zaprojektowany, aby zoptymalizować zarządzanie dokumentacją medyczną pacjentów w szpitalnych oddziałach intensywnej opieki medycznej oraz na bloku operacyjnym. Czyli tam, gdzie bardzo ważny jest szybki dostęp do danych oraz możliwość ich poprawnej analizy. Digistat® pomaga personelowi medycznemu usprawnić opiekę nad pacjentem i poprawić organizację zadań związanych z procesem leczenia. Stanowi jedno źródło danych i informacji niezbędnych do postawienia prawidłowej diagnozy oraz prowadzenia procesu leczenia pacjenta.
Ascom Digistat® zbiera i przetwarza dane pochodzące z różnych źródeł, takich jak kardiomonitory, respiratory, pompy infuzyjne, analizatory gazometryczne i włącza je do dokumentacji pacjenta, która jest jednolita, prosta i łatwa do przeszukiwania. Wyświetla parametry wprowadzone manualnie, wyniki badań laboratoryjnych, informacje demograficzne, wykonane konsultacje pacjentów, badania obrazowe (np. endoskopia) i dane związane z bieżącym leczeniem.
Korzyści wdrożenia Ascom Digistat
System Ascom Digistat® wspiera procedury kliniczne, którym poddawani są pacjenci i gwarantuje efektywne planowanie czynności terapeutycznych oraz ich odpowiednią kontrolę. Został zaprojektowany na podstawie potrzeb zgłaszanych przez lekarzy i pielęgniarki z oddziałów opieki medycznej oraz personelu administracyjnego. Można więc stwierdzić, że Ascom Digistat® stanowi odpowiedź na potrzebę rewolucji cyfrowej usług medycznych związanych z racjonalnym zarządzaniem czynnościami wykonywanymi na oddziałach.
Zakres usług oferowanych przez Digistat® to m.in:
- pełna cyfryzacja obiegu dokumentów na oddziałach intensywnej terapii oraz bloku operacyjnym;
- jedno źródło informacji klinicznych niezbędnych do postawienia poprawnej diagnozy;
- wdrożenie cyfrowych kart wkłuć, odleżyn itp. zawierających pełny zbiór danych pacjenta;
- elektroniczne zarządzanie zleceniami lekarskimi oraz pracami pielęgniarskimi;
- wdrożenie procedur zarządzania sprzętem medycznym;
- obliczanie scorringu określającego stan zdrowia pacjenta;
- obliczanie bilansu płynów organizmu;
- tworzenie statystyk oddziałowych.
Ascom Digistat wspiera personel medyczny
Istotne jest również to, że system Ascom Digistat® umożliwia prowadzenie tzw. planu leczenia pacjenta. Dzięki tej funkcjonalności personel medyczny ma możliwość szybkiego porównania podawanych leków i innych czynności wchodzących w skład protokołów terapeutycznych. To z kolei umożliwia nadzorowanie planów terapeutycznych, szybkie reagowanie i wprowadzanie zmian, gdy jest to konieczne.
Listy czynności, które są realizowane, mogą być udokumentowane przez pielęgniarki za pomocą prostego, intuicyjnego interfejsu w postaci graficznego ekranu dotykowego. Wszystko to sprawia, że informacje dotyczące leczenia można powiązać z danymi zebranymi ze sprzętu medycznego w celu śledzenia postępu w leczeniu pacjenta zastosowaną terapią.
Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani prezentacją rozwiązania Ascom Digistat® oraz doświadczenia INNERGO w jego wdrażaniu, to zapraszamy do kontaktu na odkrywaj@innergo.pl
Marcin Jędrzejczak
Healthcare Enterprise Director INNERGO